Ryttare, idrottare?



Vi som rider och utövar denna sport får hela tiden kämpa för att få omgivningen att räkna ridsporten till just en sport och oss ryttare till idrottare. Och det är rätt att vi står upp för oss själva, för ridning är en sport och vi ryttare är idrottare.

Men när ska vi börja visa oss själva och omgivningen att vi behandlar oss som idrottare också? för det är i mina ögon fel att hävda att man är en idrottare när man inte behandlar sig själv som en för då kan man ju inte i nästa andertag förvänta sig att någon annan ska behandla en som det, am i right?

Vi ryttare tar inte hand om våra kroppar så som andra idrottare gör och det är tråkigt att se, med tanke på att vi är lika mycket idrottare som tex fotbollspelare.

Jag såg flera exempel på detta bara nu senast när jag var iväg och tävlade. Ett flertal ryttare slänger då i sig en 33cl cola och röker en cigg precis innan dom sätter sig på hästen och rider in på framridningen.
Hade en fotbollspelare sagt till sin tränare 10 min innan en match börjar eller i halvlek att han/hon bara skulle ta en cola och röka  innan matchen börjar kan jag garantera er om att den spelaren inte hade spelat mer den dagen!

Det är likandant under stora meeting på storhäst är det alltid en ryttarfest där det självklart säljs alkohol. Föräldrar och barn kan alltså sitta uppe till 4-5 på morgonen och supa för att sedan gå upp 3 timar senare och tävla och tanken är väl då att man ska kunna prestera till max vlket inte går efter 3 timmars sömn och en vinflaska.
Detta uppmuntrar alltså tävlingsarrangörerna till, omedvetet eller medvetet det vet jag inte men dom uppmuntrar till det och det är fel.
Missförstå mig inte nu, jag älskar att festa men jag tycker inte det hör hemma på en tävlingsplats, verkligen inte. och det står jag för även om jag vet att vissa inte tycker att det spelar någon roll.

Med detta ville jag säga att jag faktiskt kan förstå när människor inte tycker vi är idrottare för vi tar inte hand om våra kroppar som en idrottare borde och som dom idrottare vi faktiskt är.

Så nästa gång innan du  som känner dig träffad hoppar upp på hästryggen, ta en flaska vatten och en banan istället, det både är och ser bättre ut ;)

/Hanna


  / Namn

  / Mail-adress

  / Blogg

Kommentar;




Spara uppgifter!