bra bom/hopp övningar!



Som jag sa nyss så var det väldigt svårt att förklara med ord hur dem övningarna jag gjorde idag med Hine såg ut såhär kommer lite olika övningar med syfte och så: 
 
denna övningen tycker jag själv är väldigt bra, man gör hästen mjuk och lösgjord. Men det gäller att ha varmt upp ganska mycket innan man börjar rida denna övningen, det är ganska små volter och kräver mycket fokus och att planera vägen riktigt bra! 
 
Man rider på ett fyrklöver och verkligen arbetar med att få med sig hästen och planera mycket väl. Tycker själv att övningen är super rolig. 
Syfte: Lösgör hästen och ökar liksidigheten. Får ryttaren att lyfta blicken och planera vägen väl.
tänk på att lägga in skrittpauser och att jobba lika mycket i båda varven, inte hålla på aldeless för länge.
Jag kände hur Hine verkligen arbeta på i denna övningen, han blev mera mjuk och elastisk i nacken och hela kroppen. väligt bra övning! Denna övningen gjorde jag också i galopp, bara att jag gjorde fyrklöven större så det inte blir så många små volter i galopp. Den krävde verkligen att fokusera och att planera vägen! 
 
Denna travövningen så tränar man tre saker samtidigt. Gas, broms och får en lösgjord häst. I denna övningen rider jag i medelhögt tempo i trav och rider lätt. 
 
 Två bomserier, rider i trav i medelhögt tempo. mellan de två bomserierna så gör jag en halt, trav igen på den andra bomserien, seden ut i spåret och rider öpnna. Denna övningen gjorde jag inte idag, gjort den en antal andra gången, är mycket rolig! Man får verkligen hästen uppmärksam på skänkeln och samtidigt trycket bakifrån. I öppnan på andra långsidan gör du för att lösgöra hästen. När halterna mellan bomserierna fungerar bra kan du byta ut dem mot halvhalter. tänk på att hästen ska lyssna på förhållande och frammåtdrivande hjälper direkt! 
 
 
 
denna galopp övningen gjorde jag inte idag men har gjort den en antal gången innan, den är väligt rolig och hästen blir som en gummiboll! På ena långsidan så lägger jag sockerbitar och lägger ena sidan av bommen på sockerbiten, varannan höger, varannan vänster, 5 m mellan 4 bommar. Innan serien i galoppen håller jag hästen lätt innåtställd, efter serien lätt utåtställd. Syftet med denna övningen är att hästen ska använda bakbenen och få igång bjudningen som kan användas i serien, tänk på att göra övningen flera gånger i sträck , då lär den sig snabbare hur den ska göra, det är ganska svårt att hitta rytmen i början, men glöm absolut INTE att ta några pauser imellan för det är ett tungt jobb för hästen. 
/Mimmi
 
 
 


  / Namn

  / Mail-adress

  / Blogg

Kommentar;




Spara uppgifter!