självförtroendet & självkänslan



Den ryttare som är trygg i sig själv har ofta större framgångar i mötet med hästen, både från marken och I SADELN. Att vara trygg är att ha en bra självkänsla. En bra självkänsla är att DU tycker om dig själv, tro på dig själv, tro på att just DU kommer att lyckas! 
Häst världen är ju inte den enklaste, man får höra vad alla andra tycker och tänker om en, det är då det är viktigt för dig att ha en bra självkänsla och ett bra självförtroende. Då du ska låta deras tyckande bara ska gå in genom ena örat och ut i det andra igen, bara SKITA i vad dem andra säger och köra ditt egna race! 
 
Ridning handlar om kunskap,träning och färdighet, där du kan prestera hur bra som helst, och ibland så kanske du inte göra lika bra ifrån dig. Nu kommer samma sak, bra självkänsla och bra självförtroende så du INTE trycker ner dig själv när det inte går som du tänkt varje gång, alla lyckas INTE varje tävling! INGEN gör det. 
 
Jag har själv jobbat mycket med detta, har haft dåligt självförtroende och dålig självkänsla. Jag brydde mig aldeless för mycket om hur andra tyckte om hur jag red, hur Hine var, jag vågade inte göra något nytt eller gå min egna väg utan jag gjorde i stort sätt som alla andra. t.ex tänkte jag "om hon gör så, då ska jag med göra det". eller "shieet nu kollar dem när jag rider, nu måste jag rida perfekt" och när Hine då inte gjorde som jag ville så blev jag arg på honom och vilket ledde till att jag red kasst!. Man måste tänka bort dem, att dem lixom inte finns! Då kommer självkänslan och självförtroendet tillbaks, tro på dig själv, bry dig inte om vad andra tycker! kör ditt egna race. 
Iallafall så har jag arbetat och gör fortfarande mycket mentalt med detta. Jag är absolut inte färdig än, har hur mycker som helst kvar men är iallafall på god väg och det gör mig mera puschad till att fortsätta, och ge det tid! Jag vill verkligen att det ska funka,  dagen när jag märkte att jag bara brydde mig om min själv och gick efter hur jag tycker och hur jag vill ha det, den dagen mådde jag som aldrig förr! Helt sick känsla! En sådan dag strävar jag efter, och det är så det ska bli varje dag när jag är klar! En grym sak som jag kom på helt själv är att ha musik i öronen på framridningen på tävling, det gör att jag inte bryr mig om andra utan kör mitt egna race på framridningen, sån sköööön känsla! 
 
Mitt mål med detta är att jag ska vara självsäker som aldrig förr, inte bry mig ett skit om vad andra tycker om mig,min häst eller vad det än är. och jag ska bli det, I don´t give up! 
 
Är ni med på vad jag menar?, right? 
tänk på detta min fina bloggläsare, va dig själv, tro på dig själv och framför allt tyck om dig själv!
 

/Mimmi
 
 
 
 
 
 
 


  / Namn

  / Mail-adress

  / Blogg

Kommentar;




Spara uppgifter!