Hur lägger jag upp mina ridpass?



Jag är väldigt noga med att planera mina ridpass. Vad som ska göras?, ska jag ha några speciella övningar?, var ska fokus ligga? och vad vill jag ha ut av ridpasset? Är även väldigt noga med att utvärdera ordentligt efteråt också. Dock är "dagens ridpass" inläggen här bara en överblick och sammanfattning, har en bok hemma där alt skrivs ner i minsta detalj efter varje ridpass.
 
Hur lägger jag då upp mina ridpass över lag, oavsett om jag sitter på lilleman eller någon annans häst?
Till att börja med skrittar jag fram 10-15 min på lång tygel. Där efter kortar jag upp till halvlånga tyglar och börjar jogga igång i trav i ett lite högre tempo med mycket tempoväxlingar så att hästen får komma igång i musklerna samtidigt som den blir uppmärksam på en utan någon större belastning eller ansträngning. Därefter fattar jag gallopp och rider på samma sätt i galloppen, i ett lite högre tempo med mycket tempoväxlingar så att den även här blir uppmärksam på en, jag brukar även lägga in lite bus i galloppen. Det får en lite seg och omotiverad häst lite pigg och glad och mer motiverad och en redan pigg och motiverad häst ännu mer motiverad ;) dock anpassas självklart buset efter hästen!
Detta brukar ta ca 10 min och efter det skrittpausar jag en kortis på ca 1 min.
 
Sen är det själva "huvudarbetet" för ridpasset som gäller efter det, här tänker jag inte skriva så mycket mer då arbetet här kan se så olika ut beroende på vad som ska göras. ågot som dock alltid är viktigt i "huvudarbetet" är att hästen lyssnar för alla hjälper och jobbar bakifrån, aktivt med sina bakben fram till handen.
 
Som avslutning travas hästen av i lång låg form i ca 5 min och sen sktittas den av 10-15 min.
 
Ungefär såhär ser mitt upplägg ut när jag planerar ett ridpass, dock kan det bli lite annorlunda om man rider någon annans häst och dem har egna önskemål men såhär ser alltid lillemans upplägg ut.
 
/hanna
 


Postat av: Elvira

Roligt och intressant inlägg!
Du kan inte dela med dig av något detaljerat pass från din bok ? :)
Varför skiver du förresten i den varje dag om varje pass ? :)

Svar: tack, Vad Kul att Du gillade det! Absolut kan Jag det :)Kram
Två grenar- samma mål

Blogg/hemsida: - Postat den: 2012-07-12 / 21:01:09


  / Namn

  / Mail-adress

  / Blogg

Kommentar;




Spara uppgifter!